עבריתהאתר הרשמי והארכיון הדיגיטלי

הצייר והאוצר עבד עבאדי

מאת רונית נוביק, מגזין “נטו ארט נט”, גיליון 26.

הגלריה וסטודיו של האמן עבד עאבדי השוכן בואדי ניסנאס בחיפה, היה למרכז מבקרים חשוב במסגרת אירועי פסטיבל “חג החגים”. לא מעט אנשים הגיעו להתרשם מעבודותיו של עבאדי ומאישיותו הצנועה והאינטלקטואלית כאחד. עבאדי שהנו אמן רב תחומי ואוצר, היה אחראי גם לאוצרות של התערוכה בבית הגפן ובחוצות הוואדי. עבד עאבדי בן ה-68 נחשב לאחד האמנים המשפיעים בחברה הערבית.
 הוא מגדיר את עצמו כאמן פלסטיני, היה לערבי הראשון שהתקבל כחבר באגודת הציירים והפסלים והערבי הראשון שזכה בפרס שר המדע, התרבות והספורט לאמנות פלסטית לשנת 2008. בראיון לעיתון מעריב אמר שהוא אינו מרוצה מזה שהוא הערבי הראשון שזוכה בפרס, במיוחד 60 שנה לאחר הקמת המדינה. “זוהי תעודת עניות לישראל…”.

עאבדי נולד בחיפה, נצר לעבד אל חאג’ שכיהן בשנת 1928 כראש עיר. משנת 1948 היה פליט עם אמו ואחיו במחנה הפליטים שליד צידון: “מייה מייה”. משם עברו לדמשק וכך במשך שלוש שנים נדדו ממחנה למחנה עד ששבו לחיפה להתאחד שוב עם אביו. בארץ הוא הצטרף למפלגה הקומוניסטית ופגש באמני הריאליזם החברתי שהיו חלק ממנה: רות שלוס, נפתלי בזם, משה גת, גרשון קניספל ואחרים. בזכות מלגה שקיבל ממק”י נסע בשנות ה-60 ללמוד באקדמיה לאמנות בדרזדן והתמחה בה בגרפיקה ובציורי קיר. בתקופה זו פגש בג’ודי (יהודית), סטודנטית הונגריה, שלימים הפכה לאישתו. להם שלושה בנים, שניים חיים בהונגריה והשלישי חי בארץ ולו חברה יהודיה. “אנו חוגגים את החגים המוסלמים והחגים הנוצריים. נראה לי שהשנה אחגוג את החגים היהודים וגם את יום כיפור בזכות החברה היהודיה של הבן שלי” אמר עאבדי בחיוך קורן.

כששב עאבדי מהונגריה בשנות השבעים, הוא היה למאייר ומבקר אמנות בעיתונות הערבית ובכתבי עת מרכזיים כמו “אל אתיחאד” ו”אל-ג’אדיד”. הוא התבלט כאמן דפוס במשך 20 שנה בעיקר בזכות רישומיו והדפסי האבן שבהם התמחה. הוא אייר כרזות: לדוגמא הכרזה לציון הטבח בכפר קאסם, כרזה לבחירות למפלגה הקומוניסטית בארץ ועוד. הוא גם אייר את ספריהם של אנטון שמס, סמיח אל קאסם, אמיל חביבי וסלמאן נאטור, כותבים ערבים חשובים. תרומתו לאיור העיתונאי הייתה בהביאו את האילוסטרציה במקום הערבסקה שהייתה מקובלת בתרבות השמית. עבאדי תרגם את המילה הכתובה באמצעות האילוסטרציה, ולצערו גם היום אי אפשר למצוא אילוסטרציות בשום עיתון ערבי ישראלי.

עבאדי כאיש ציבור פעיל, מבטא ביצירותיו אירועים אקטואלים בארץ שנוגעים בו. חווית הפליטות לא משה מזיכרונו והוא נותן לה נוכחות בעבודותיו. לעיתים באמצעות גדרות. בשנת 76 הקים יחד עם האמן גרשון קניספל את האנדרטה בבית הקברות המוסלמי בסכנין לציון יום האדמה. לא מזמן השתתף בתערוכה בגרמניה ובתערוכה בניו יורק “הן אפשר” יחד עם 70 אמנים פלסטינים וישראלים. הוא מציג רבות בארץ ובחו”ל. עד לא מזמן לימד עבאדי אמנות במכללה הערבית להכשרת מורים בחיפה והיום בשנות הפנסיה מלמד בגלריה שלו במסגרת עמותת “ערבל”. הוא מקווה שגם בזכות פועלו הציבור במגזר הערבי יתקרב לאמנות וימצא בה עניין.


Let your voice be heard! Share your thoughts and ignite the conversation. Your comments matter!

פוסטים אחרונים

אין שום מקום שם, תערוכה במוזיאון האמנות המודרנית של פרנקפורט
מרץ 25, 2024By
הדים של מדינות האחים/ בית התרבויות העולמיות בברלין
פברואר 10, 2024By
מתרחש באלברטינום (דרזדן): שיח במוזיאון עם עבד עאבדי – רומנסות מהפכנית
ינואר 31, 2024By
שיקום ציור הקיר של עבד עאבדי בחיפה
אוגוסט 10, 2023By
אוסף צ’וקאקו: מסע של צבעים
אוגוסט 6, 2023By
דמיון חומרי: אמנות ישראלית מאוסף מוזיאון תל אביב לאמנות
מרץ 3, 2023By
שקיפות גבוהה יותר של רכישות לאוספי אמנות ישראלית במוסדות הגדולים, האם זה אפשרי? סיכום רכישות
אוגוסט 26, 2022By
רוח צפונית: אמנות ישראלית מאוסף מוזיאון חיפה לאומנות
אוגוסט 9, 2022By
רכישות חדשות לאוסף האמנות הישראלית של מוזיאון תל אביב: 49 עבודות בכ־1.3 מיליון שקל
אוגוסט 5, 2022By
שום דבר טוב לא יצא מזה – פירמידה, חיפה בשיתוף עם גלריה ווסחודנייה, לודג’
יוני 6, 2022By

עבודות אחרונות

GDPR

לגלות עוד מהאתר עבד עאבדי

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא